سیستم الکترومغناطیسی , گیت فروشگاهی EM

سیستم الکترومغناطیسی , گیت فروشگاهی EM : دزدگیر فروشگاهی EM اکثرا در فروشگاه های لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرند و در رنج های ۲ KHZ – ۷ KHZ کارکرد دارند . لیبل های این نوع از گیت ها را می توان غیرفعال و یا فعال نمود و از این رو مناسب برای کتابفروشی ها هستند . این نوع از سیستم ها معایبی نیز دارند از جمله فواصل کم را تحت پوشش قرار می دهند . یعنی فاصله ای که پوشش می دهند را کمتر از ۹۰ سانتی متر است . همچنین این نوع از گیت ها از قیمت بالاتری برخوردارند .

سیستم های RFID این نوع از گیت ها برای کتابخانه های بسیار بزرگ پیشنهاد شده است که مورد استفاده قرار گیرند . در این نوع از سیستم ها تگ هایی که به کتاب ها نصب می شوند هر کدام کدهای مخصوص به خود را دارند و همچنین حاوی اطلاعاتی از جملبه زمان خرید کتاب , ویژگی های کتاب ها و قیمت آن ها دارند . زمانی که کتاب ها امانت داده می شوند در زمان بازپس گیری کتاب ها لازم است که تمامی کتاب هایی که به امانت داده شده اند و پس گرفته می شوند در یک محدوده ی خاص قرار گیرند . تا از این طریق تمامی اطلااتی که به سیستم وارد شده است را توسط Reader خوانده می شود و به صورت نرم افزاری این اجازه را رند که حکم خروج از گیت را صادر کنند . هزینه ی این سیستم به مانند دزدگیر فروشگاهی EM است ولی چون این نوع از سیستم ها مکانیزه شده اند کارایی های بیشتری در کتاب فروشی ها دارند .

ویژگی های گیت فروشگاهی EM

گیت های فروشگاهی EM در حدود ۳ کیلوهرتز کار می کنند یعنی فرکانس کاری آن ها به کمتر از ۱۰ کیلوهرتز می رسد . این نوع از گیت ها به صورت تک پایه قابل نصب نیستند زیرا از فرکانس پایینی برخوردارند و حتما باید به صورت دو پایه نصب گردند . دزدگیرهای فروشگاهی EM همچنین می توانند ۸۰ CM از ورودی ها را پوشش دهند . این سیستم ها برد پایین تری دارند به همین علت سبب شده است تا کاربرد آن ها محدود شود .
گیت فروشگاهی EM یک خصیصه قوی دارد آن هم لیبل های آن است که به علت ساده بودن و کوچک بودن از کابردهای به خصوصی برخوردار است .

کاربرد گیت فروشگاهی EM

این نوع از گیت ها کاربردهای زیادی دارند از جمله می توان از آن ها در طلا فروشی ها و فروشگاه هایی که اجناس گران قیمت مثل عتیقه و .. می فروشند استفاده کرد . این نوع از لیبل ها چون از فرکانس کاری کمتری برخوردارند از عملکرد بهتری برخوردارند زیرا می توان آن ها را به اشیای فلزی نیز نصب کرد . این نوع از لیبل ها از قابلیت غیرفعال شدن و فعال شدن برخوردارند و از این لحاظ می توان از آن ها در کتابخانه ها استفاده کرد .

سیستم الکترومغناطیسی , گیت فروشگاهی EM

سیستم الکترومغناطیسی , گیت فروشگاهی EM

کتابفروشی و یا کتابخانه ای را در نظر بگیرید که مجهز به سیستم گیت فروشگاهی EM است . لیبل های EM در درون شیرازه های کتاب ها جاسازی می شوند . قبل از این که کتاب به فروش برسد و یا تحویل داده شود , از طریق کتابدار مشخصات کاب به طور کامل در کامپیوتر ثبت می شود . و بعد از آن کتاب را بر روی دستگاهی که غیرفعال ساز است , سیستم لیبل جاسازی شده در شیرازه کتاب را باز می کنند و بعد از آن کتاب به خریدار تحویل داده می شود . و بعد از اینکه کتاب توسط افراد به کتابخانه برگشت داده می شود دوباره کتاب دار با ثبت مشخصات کتاب لیبل را دوباره در شیرازه ی کتاب جای می دهد و در درون قفسه می گذارد . اگر به هر نحوی کتابی از کتابخانه توسط افرادی بدون اجازه ی کتابدار خارج شود چون گیت فروشگاهی EM به شیرازه ی کتاب نصب شده آلارم می دهد و کتابدار را باخبر می سازد .

تداخل گیت فروشگاهی EM با سایر سیستم ها

این نوع از گیت ها از نویزپذیری بالاتری در محیط های فروشگاهی برخوردارند , یعنی به صورتی که منبع تغذیه سوئیچینگ از هر نوعی که باشد سبب از کارافتادن و ضعیف شدن شدید عمکرد این گیت ها می شود . این نوع از گیت ها از آلارم خطای بیشتری به نسبت گیت فروشگاهی RF و گیت فروشگاهی AM برخوردار است .

دیگر ویژگی های گیت فروشگاهی EM

سیستم های EM توان مصرفی بالاتری دارند یعنی در حالت های استاندارد مصرفی در حدود ۳۰۰-۵۰۰ وات دارند . در دزدگیر فروشگاهی EM تشخیص تگ ها اکثرا برا اساس Back scatter است که این یک نوع آلیاژ از جنس فلز است که در لیبل های EM جاسازی شده اند و به همین سبب امکان دارد که وقتی خریداری می خواهد از فروشگاه خارج شود و با خود اشیای فلزی دارد حتی اگر تگ هم نباشد سبب آلارم می شود و این یک نوع خطا در دستگاه است .

همچنین این نوع از گیت ها از مدارات پیچیده تری نیز برخوردارند چون توانایی این را دارند که امواج تگ با حالت های Back scatter شناسایی شوند . و این امر سبب شده داست که از قیمت بالاتری به نسبت دیگر گیت ها برخوردار شود و مشخص است که در این صورت نگهداری و هزینه ی بالتری نیز دارد .

این نوع از گیت ها بیشتر در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می گیرند و در سوپرمارکت ها , هایپرمارکت ها , کتابفروشی ها و فروشگاه های بزرگ زنجیره ای مورد استفاده قرار می گیرند . در این نوع از تکنولوژی ها معمولا یک نوار نازک آهنی همراه با یک لایه چسب به کالاها می چسبند . برچسب ها در خروجی به هیچ عنوان جا نمی شوند آن ها از طریق اسکنر که از میدان های مغناطیسی قوی تری برخوردار است جدا می شوند ( خنثی می گردند ) . از دیگر ویژگی های این نوع از گیت ها می توان به فعال شدن برچسب ها و قابلیت خنثی شدن آن ها اشاره کرد که این خود سبب می شود که هزینه ها تا حدودی پایین بیایند .

کارکرد گیت فروشگاهی EM

گیت های فروشگاهی EM از آنتن های فرستنده و گیرنده برخوردارند که یک تگ نیز در وسطشان قرار دارد . وقتی که تگی فعال است در وسط میدان قرار گیرد , گیرنده می تواند تغییراتی که توسط سیگنال انجام می شود را توسط فرستنده ها شناسایی کنند . اگر به موج تمامی گیرنده ها توجه کرده باشید , دو بار اشباع را شاهد می شوید یعنی به طور کلی اشباع دوبار اتفاق می افتد یکی در سیکل اول و دومی در سیکل منفی .

معمولا آنتن های فرستنده های سیستم گیت های فروشگاهی EM میدان های مغناطیسی با فرکانس های پایین را پوشش می دهند . . در این صورت وقتی تگی در بین گیت قرار گیرد سبب می شود که یک میدان با الگوهای خاص ایجاد گردد که این الگوها توسط آنتن های گیرنده آشکار می شود . وقتی این اتفاق می افتد سیگنالی که ضعیف شده است پردازش شده و آلارم را تحریک می کند . اکثرا فرکانس های بازتابیده توسط تگ ها در حدود ۷۰ الی ۱ کیلوهرتز است . یکی از مزیت های این نوع از گیت ها این است که تگ های این سیستم ها را می توان بر روی اشیا و کالاهای فلزی چسباند . از این رو است که این تگ ها کاربردهای زیادی در فروشگاه ها , کتابخانه ها و ابزار فروشی ها دارند .

سیستم دزدگیر فروشگاهی EM به دو صورت دو آنتنه و سه آنتنه نصب می شود . قیمت تمام شده ی این سیستم بالتر از دیگر گیت ها است و تقریبا هزینه ی بالاتری دارند به علاوه کارکرد مناسبی نیز دارند . گیت فروشگاهی EM پرکاربردترین و پرمصرفترین سیستم کنترل سرقت است که حتی متناسب برای سخت افزارهای کامپیوتری و کتاب ها , فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و .. است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید