انواع گیت های فروشگاهی

انواع گیت های فروشگاهی : اصطلاحی که در چند سال اخیر از آن به وفور استفاده شده است گیت فروشگاهی است که امروزه تقریبا تمامی فروشگاه ها مجهز به این نوع از سیستم های امنیتی هستند .

  • آیا واقعا این تکنولوژی می تواند پاسخگوی نیازهای خریداران باشد ؟
  • آیا می تواند تشخیص دهد که جنسی بدون مجوز از فروشگاه خارج شد ؟
  • می توان تگ ها ولیبل های چسبیده به اجناس را به صورت مخفیانه کند و جنس را برداشت ؟

تمامی این سوالات و دیگر سوالات ذهن خریداران گیت های فروشگاهی را به خود مشغول می کند . اگر می خواهید به پاسخ تمامی سوالات برسید ما را تا آخر مقاله همراهی کنید تا با انواع گیت های فروشگاهی بیشتر آشنا شوید .

گیت فروشگاهی

گیت های فروشگاهی در انواع و مدل های مختلفی ساخته و تولید می شود و تکنولوژی به کار رفته در آن ها تعیین کننده ی این هستند که یک گیت چگونه می تواند فواصل مختلف را پوشش دهد . به همین علت است که وقتی شما وارد یک فروشگاهی می شوید متوجه این نکته می شوید که برخی از گیت ها با فاصله ی کمتر از یکدیگر نصب شده اند و برخی دیگر نیز با یکدیگر فاصله ی زیادی دارند . در کل می توان گفت که گیت های فروشگاهی از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که یکی تگ ها که به کالاها و اجناس می چسبند و اما دیگری دستگاه RFID است که وظیفه ی اصلی آن تبادل اطلاعات بین تگ ها را دارد . وقتی شخصی جنسی را از فروشگاه برمی دارد یا به عبارتی خرید می کند و از جوی گیت های فروشگاهی عبور می کند در این صورت اطلاعات آن توسط دستگاه ها خوانده شده و از طریق به صدا در آوردن آلارم هشدار می دهد .

این موضوع آنقدر از اهمیت بالاتری برخوردار است که امروزه تمامی فروشگاه ها مجهز به این نوع از سیستم ها شده اند و صاحبان فروشگاه ها ترجیح می دهند قبل از افتتاح فروشگاه آن را مجهز به سیستم های دزدگیر فروشگاهی بکنند . در ادامه ی مقااله به شرح انواع گیت های فروشگاهی خواهیم پرداخت .

انواع گیت های فروشگاهی

عملکرد گیت فروشگاهی و نقش تگ ها

سیستم های گیت فروشگاهی از دو بخش تشکیل شده است که عبارت است از : گیت فروشگاهی و تگ ها . عبارت RFID به تبادل اطلاعات و فرکانس های رادیویی بین تراشه ها , تگ ها , بارکد ها اشاره می کند . همین کاربرد و توانایی این نوع از تکنولوژی ها سبب شده است تا زمینه ی استفاده از آن در تمامی فروشگاه ها و مغازه ها به وجود آید . و امروزه نیز شاهد استفاده ی بیشتر از این نوع از سیستم در واحدهای امنیتی و تجاری هستیم . ذکر این نکته نیز الزامی است که تنها از این نوع از تکنولوژی در فروشگاه ها و کارهای تجاری استفاده نمی شود بلکه در بخش های کنترل دسترسی و امنیتی نیز کاربرد دارند .

مهمترین کار و کاربرد یک گیت فروشگاهی تبادل اطلاعات بین دستگاه های الکترونیکی و تگ است . وقتی تگ ها در این محدوده قرار می گیرند دستگاه می تواند آن ها را شناسایی کند و اعلان هشدار دهد . به عبارتی می توان گفت که دزدگیر فروشگاهی نوعی کنترل دسترسی است که این توانایی را دارد که از دسترسی تگ ها و لیبل ها به محیط خارج از فروشگاه ها جلوگیری کند . شاید تا به حال شما هم وارد فروشگاه های مختلف شده اید و در دو طرف ورودی شاهد صفحه ی پهن اکثرا به رنگ سیاه شده اید که در اصلاح به آن ها دزدگیر گفته می شود . این دو صفحه دایما با یکدیگر در حال تبادل امواج رادیویی هستند و این توانایی را دارند که وسایل الکترونیکی و تگ ها را که در محدوده ی فرکانسی هستند تشخیص دهند . اگر به هر نحوی تگ RFID از روی اجناس و کالاها کنده نشود , توسط افراد در محدوده ی دو دستگاه قرار بگیرد در این صورت گیت فروشگاهی از خود عکس العمل نشان می دهد .

انواع گیت های فروشگاهی

گیت فروشگاهی RF

در میان انواع گیت های فروشگاهی معروفترین گیت فروشگاهی در بازار و پر استفاده ترین دزدگیر فروشگاهی گیت فروشگاهی RF است که در آن ها از امواج رادیویی استفاده شده است . احتمال خطا در این نوع از گیت ها تقریبا صفر است زیرا در آن ها نیز از تکنولوژی RFID استفاده شده است . می توانند فواصل مختلفی را آنتن دهی و پوشش دهند و تگ ها و گیت های استفاده شده در آن ها به سه دسته فرکانس بلند , فرکانس کوتاه , فرکانس فوق العاده بلند طبقه بندی شده است . تگ های HF و LF این توانایی را ندارند که فواصل زیاد را پوشش دهند و ترجیحا از آن ها کمتر استفاده می شود .

این نوع از گیت های فروشگاهی بزرگترین عیبی که دارند این است که امکان تداخل آن ها با فروشگاه ها و مغازه های مجاور وجود دارد و اگر از این نوع از دزدگیر ها استفاده می شود باید به فواصل آن ها دقت شود .

گیت فروشگاهی AM

این دسته از دزدگیرهای فروشگاهی از امواج صوتی – مغناطیسی بهره می گیرد و در ساختار این نوع از گیت های فروشگاهی از دو تکنولوژی استفاده شده است و به همین دلیل از حساسیت بالاتری برخوردارند و کمتر خطا می کنند . این نوع گیت فروشگاهی ای ام به نوعی به مکانیزم عمل اشاره می کنند و اسم آن ها نیز از آن گرفته شده است ( Acousto-Magnetic ) . و در فرکانسی در حدود تقریبا ۵۸ کیلوهرتز کار میکند و می توانند فواصل بزرگتری را پوشش دهند . مهمترین مزیت آن ها این است که تداخل کمتری دارند و می توان حتی چند تا از آن ها را کنار هم در یک جا استفاده کرد . بنابراین می توان از آن ها در داروخانه ها , فروشگاه های لباس فروشی , لوازم خانگی و .. استفاده کرد .

گیت فروشگاهی EM

نوع دیگری از گیت های فروشگاهی EM یا Electromagnetic الکترومغناطیسی است که رواج کمتری به نسبت دیگر گیت های فروشگاهی دارد . زیرا به نسبت دیگر نمونه های قبلی از گیت ها حجم بزرگتری دارند و فضای بیشتری از فروشگاه ها را اشغال می کنند . ولی در عوض محدودهی فرکانسی در آن ها بین ۱ تا ۱۰۰۰ هرتز است . و می توانند تنها فاصله ۸۰ سانتی متری را پوشش دهند . بزرگترین نکته ضعفی که این دسته از دزدگیرهای فروشگاهی دارند این است که از آن ها در فروشگاه های بزرگ استفاده نمی شود .

اما یک مزیت ویژه ای که دارند این است می توانند برچسب ها و تگ ها را فعال و در صورت دلخواه غیر فعال سازند . می توان آن ها را بر روی وسایل مختلف نصب کرد اما یک عیبی که دارند این است که به دلیل بزرگ بودن حجم آن ها فضای زیادی از فروشگاه را به خود اختصاص می دهند .

جهت خرید انواع گیت های فروشگاهی و همچنین مشاوره در خصوص نحوه ی نصب , خرید گیت فروشگاهی و … با کارشناسان فروش مجموعه کوشا الکترونیک اکباتان در تماس باشید .